پین آپ (Pin-up girl) دختری است که تصویر مشهور او پوستری بر دیوار شدهاست. کلمه پین آپ از دو واژهٔ پین به معنی پونز و نصبکنندهای بر دیوار و آپ به معنی بالا، بر دیوار و پوستر شده، ایجاد شدهاست. از ترکیب این دو واژه مفهوم هنری عامه پسند و همه گیر و همچنین هنری تصویری - دیواری بر میآید. در فرهنگ عامه و بیشتر میان جوانان چسباندن تصویر شخصی مشهور با توجه به سلیقهٔ افراد بر دیوار شخصی اتاق خواب یا کمدها وجود دارد و این تصاویر از هنر پیشگان مشهور یا دختران زیبای دوران، خوانندگان و… است که جذابیتی برای پوستر شدن دارند.
دختر پوستری
دختر پین آپ یا دختر پوستری کسی است که چهرهای زیبا یا جذابیتی خاص دارد که صورتی منتخب برای پوستری دیواری میشود. گاه اندام زیبا و جذابیت و گاه شهرت دختر او را به دختری برای پوسترهای دیواری تبدیل میکند. دختر پوستری (پین آپ گرل) دختری است که در آغاز در سال ۱۹۴۴ لباسهای آماده برای عرضه به بازار را بر تن کرده برای تصاویر تبلیغی به کار گرفته میشد. این دختران از میان هنر پیشگان، مدلهای لباس و دختران زیبا و جذاب انتخاب میشدند و همین ارتباطی تنگاتنگ میان تبلیغات و این دختران ایجاد میکرد. دورهٔ پین آپ به تصویرسازی و نقاشیهایی بازمیگردد که از عکسهایی از دختران زیبا نیز گرفته شدهاست.
اولین تصویرسازی در انگلستان در سال ۱۹۴۱ پیدا شدهاست که به سال ۱۸۹۰ بازمیگردد. تصاویر پین آپها در برشهای روزنامههایی که تصاویر زنان زیبا را دارند، مجلات، کارت پوستالها و لیتوگرافها یافت میشد. گاه تصاویر پین آپ بر روی تقویمهای دیواری استفاده میشد. در پوسترهای پین آپ که نقش اساسی در شهرت این تصاویر داشت نکتهٔ اصلی همه گیر شدن و پر طرفداری این پوسترها بود. در بیشتر پوسترهای پین آپ رفته فته زیبایی زنان با نوعی برهنگی همراه شده و حالتی سکسی گرفت و همین جذابیتی برای طرفداران مرد ایجاد میکرد. این کار موجب شد که مدلهای پین آپ به عنوان سمبلهای سکسی دوران معرفی شوند مانند یکی از مشهورترین پین آپها بتی گرابل که عکس او مشهورترین عکس پین آپ در دوره جنگ جهانی دوم شد و تقریباً همه جا بر دیوارها و بر روی در کمدها دیده میشد.
سبک پین آپ
زیبایی پین آپها با دورهٔ زندگیشان تفاوتهایی میان چهرهٔ پین آپها ایجاد میکند. پین آپهای دهههای چهل و پنجاه زیبایی خاص خود و متعارف با مد زیبایی آن دوران موهایی بلوند با فر درشت، ابروان مشکی کوتاه، مژههای بلند، لبهای قرمز و تا حدودی چشمان روشن بودند در حالیکه زیبایی پین آپهای دههٔ سی مانند مارلین دیتریش متفاوت از زیبایی پین آپ دههٔ پنجاه است این مهم با مقایسهای میان مرلین مونرو و مارلین دیتریش به خوبی دیده میشود. به نظر میرسد که جایی زیبایی و شکل چهرهٔ پین آپها متوقف شدهاست و این در دهههای اخیر به خوبی دیده میشود.
پین آپهای جدید مانند: دیتا ون تیس یا آنا نیکول اسمیت زیبایی زنان دهههای چهل و پنجاه را تکرار میکنند به همین دلیل در سالهای اخیر چهرهای قدیمی دارند. به نوعی زیبایی پین آپ یادآور صورت زنان در فیلمهای دوران کلاسیک سینماست و بهترین نمونه صورت لورن باکال پین آپ دههٔ چهل (همسر همفری بوگارت) میتواند معرف این زیبایی کلاسیک باشد. چهرهٔ پین آپها پیوندی تنگاتنگ با تبلیغات به سبک ریترو (Retro Style) نیز دارد.
در تبلیغات به سبک ریترو چهرههای منتخب برای زنان با فاکتورهای زیبایی دختران پین آپ دهههای چهل و پنجاه هماهنگ است. همچنین در داستانهایی بدون دیالوگ در مجلات عامه پسند به سبک کمیک استریپ نیز تصاویر پین آپ دیده شدهاست. همچنین پین آپ به کیک پنیر (cheesecake) نیز بر میگردد. پین آپها همچنین چهرهای به سبک بورلسک از نقاشی آمریکایی نیز تصویر میشدند. بیشتر تصویر سازان پین آپ هنرمندان آمریکایی بودند و همین پیوند پین آپ و ریترو را بیشتر جلوه گر میکند.
پین آپ و فمینیسم
زنان علیه ایجاد سطح پایینی که جامعه برای دختران پین آپ ایجاد کرده بود اعتراض کردند و در اوایل سال ۱۸۶۹ به حمایت از پین آپهایی که جذابیتشان موجب شده بود در تصاویر با برهنگی خاصی دیده شوند و وقار و شخصیتشان جریحه دار شود، پرداختند. در این اعتراض برای اهمیت به سلامت و ارزش و احترام برای پین آپها کوشش شد و جنبههای جسمانی، برهنه و اغواگر این زنان در جامعه زیر سؤال رفت. معیارهای یک زن استاندارد و با ارزش از اهداف فمینیستها برای اعتراض علیه رفتار سطح پایین جامعه با پین آپها بود.